Kundcentrerade
UX-specialister
Vi på STHLM Experience Lab brinner för att skapa fantastiska användarupplevelser och det har i sin tur gjort att vi är väldigt intresserade research och användarbeteenden. För när allt kommer omkring – en bra användarupplevelse består av så mycket mer än bara design och UI.
För att kunna skapa riktigt bra användarupplevelser behövs ett brett spektra av färdigheter, och en förståelse för hela kundresan samt organisationen bakom denna. Man behöver veta när och hur man ska samla in information och från vilken typ av användare. Man måste veta vilka typer av metoder som är lämpliga att använda när i ett projekt, i vilka lägen man behöver säga stopp och i vilka lägen det är dags att gasa.
Det här arbetssättet refereras till som kundcentrerat, Design Thinking eller användarcentrerad design (du kanske även är bekant med termer som UX-design, CX, tjäntedesign, Lean och Googles Design Sprints). I praktiken är de här begreppen bara olika varianter på hur man som organisation kan arbeta effektivt med design och innovation.
Vi hjälper er med:
- Kundresor och effektkartläggning
- Research, målgrupper och användningstester
- UX- och UI-design, prototyping och wireframes
- Att etablera en kundcentrerad arbetsprocess i er verksamhet
- Coachning & workshops inom UX och effektiv metodik
- Samordning mellan team såsom produkt, kundtjänst, försäljning
Charlotta Maal Kärsrud
Customer Experience Manager, UX-researcher och Marknadsstrateg
Hej! Jag heter Charlotta och jag har arbetat med digitala produkter och tjänster under hela mitt yrkesliv – men i rad olika roller. Till en början som marknadschef på ett teknikföretag i nära samarbete med en digital utvecklingsavdelning, för att senare arbeta med kundnära digital affärsutveckling och tjänstedesign i olika typer av digitala satsningar på stora och små företag.
Det händer att ibland att jag möter personer som blir förvånade att jag har en bakgrund som marknadschef och att jag nu arbetar med digitala tjänster och upplevelser, men för mig har det varit en naturlig utveckling. Jag ser marknadsföring, affärsutveckling och digital produktutveckling som i grunden samma sak – det går ut på att verkligen förstå sin målgrupp (eller användare – om man föredrar det begreppet) och att arbeta strategiskt utifrån insikter, snarare än åsikter.
Min styrka ligger i min breda kompetens, där jag använder olika arbetsätt och metoder för att samla in information, genomföra analyser och driva projekt framåt. Jag brinner särskilt för facilitering kring kundresor, och intervjuer och andra former av användarresearch. Jag ser det som är ovisst, okänt och obekvämt som det som skapar möjligheter och utrymme för förändring.
Min verktygslåda som jag använder är ett ihopplock av metoder som har sin grund inom Human-Centered Design, marknadsföring och från managementstrategin.
Telefon: 073 93 59 756
E-post: charlotta@sthlmexperiencelab.se
Mer om mig på LinkedIn
Erik Lindahl
UX- och Tjänstedesigner, Föreläsare och Coach
Hej! Jag heter Erik, och jag jobbar med det som kallas ”UX” (User Experience) och ”tjänstedesign”. Helt enkelt detta att göra kundupplevelsen kring en produkt, tjänst eller ett gränssnitt så bra som möjligt. Genom noggrann research och analys, hjälper jag företag att designa för eftertraktade och användbara upplevelser, och förbättra upplevelsen genom hela kundresan. Jag ser till att era affärsmål och befintliga resurser, kombineras med rätt insatser och väl avvägd teknik.
Under mina 13 år av erfarenhet som designstudent, praktikant, Art Director, Interaktionsdesigner, VD och medgrundare av en designbyrå, Tjänstedesigner, UX lead, UX-utbildare och coach – så är det aldrig titeln som har definierat mitt arbete, utan min passion för att lära mig nya saker. Jag älskar att få jobba med så många olika former av produkter och branscher som jag gör, att få upptäcka helt nya former av användarbehov och utmaningar, och kombinera min erfarenhet från tidigare arbete med nya insikter!
Det som driver mig mest är att lära mig nya saker, och att utmana mina egna sanningar. Det allra viktigaste jag ser i UX-arbetet, är att vara lyhörd och kunna se bortom sina egna fördomar, preferenser och ramar.
Genom att alltid tillåtit mig själv att utforska, experimentera och misslyckas, har jag gått från att en gång designa digitala gränssnitt, till att idag designa optimala upplevelser samt effektiva team & organisationer.
Telefon: 070 39 44 351
E-post: erik@sthlmexperiencelab.se
Mer om mig på LinkedIn